Balkan-reis: de verwijderde scenes, deel #1

28 mei 2019 - Shkodër, Albanië

Nog wat korte momenten die ik niet in mijn eerdere blogs kon verwerken om e.e.a. leesbaar te houden.

Geld uitgeven op busstation Dubrovnik - Juist wanneer Nicole en ik onze laatste kuna's hebben uitgegeven schiet het bij Nicole te binnen dat we nog geld hadden moeten overhouden om de baggage mee te betalen in de bus. Dat zal bij elkaar nog geen 20 kuna zijn maar dat bedrag kan je niet pinnen. 100 kuna pinnen dus en goed besteden als ik het toch heb. De bus is vertraagd maar ik ga niet het risico lopen om nog terug te lopen naar de supermarkt, dus ik geef het uit bij een kiosk. Ik vertel het verhaal in het Engels: of de vrouw me begrijpt weet ik niet helemaal zeker, maar ze begrijpt wel dat ik ongeveer 80 euro te besteden heb en ze denkt hartelijk mee. Uiteindelijk koop ik drie kleine flesjes alcohol, en een pen met I <3 Dubrovnik en een magneet met dezelfde tekst want waarom niet.

Bliksemrondleiding in Split - In Split hebben we iets wat heet een 'apart man', een klein appartement, iets wat je heel vaak ziet in die omgeving. Eigenaresse Danijela woont daar zelf niet, maar als we haar bellen is ze 'er over 4 minuten'. Binnen nog geen minuut staat ze voor onze neus. Een uurtje later lopen we met haar naar het tour agentschap, waarmee we direct een bliksemrondleiding door de oude stad krijgen. Ik vraag me serieus af of we de weg zo snel zouden hebben gevonden als we niet door Danieijla daar zouden zijn geintroduceerd.

Terrasje in Split - Zoals ik al zei voelde Split voor mij als een Monaco of Cannes waar iedereen aan het flaneren is in mooie kleding. Om bij de boulevard te komen moet je door een heerlijk vochtig geurende oude tunnel (die is ingezet als lange souvenir boulevard), en daarvoor zit er een soort pleintje met - vanaf de boulevard gezien - links een cafe en rechts een kerkruine, met aan drie kanten trappen. Een cafe is zo slim geweest om daar in de avonduren live muziek neer te zetten en de trappen in te zetten als terras. Het is warm, het is mooi, het is avond, iedereen zit in chique kleding (wij niet want veel te  gedoe) en we gaan daar zitten. Nicole vindt de menukaart iets te stevig geprijsd maar ik neem een cocktail voor omgerekend een tientje. Erg mooie avond.

1. Lilian:
    29 mei 2019
    Ik krijg ook zin om met vakantie te gaan. Wat fijn dat de mensen zo aardig zijn. De wereld is zo slecht nog niet 🤗😘