Odessa: parel in het zuiden

3 september 2018 - Odessa, Oekraïne

Ik sms mijn vader gisteren: 'Ik zit nu op de Potempkin trap!' Lang naar toe geleefd om wat ik al zei gisteren: nu is mijn reis door Oekraïne op de een of andere manier compleet. Vanaf nu minder haasten, geen kunst en vliegwerk meer.

Het is druk gisteren in de stad want het is het jaarfeest: het 200-zoveel jarig bestaan van Odessa. Een groot podium onderaan Potempkin met videoschermen, festiviteiten door de hele stad. Met een Britse Turk met wie ik gisteren praat concludeer ik dat er ondanks de massa mensen een hele gemoedelijke sfeer hangt. Ik zit met hem even te kijken naar de toespraken op het podium in de verte, maar ik hou het om acht uur voor gezien omdat ik geen zin heb in verdwalen in het donker terug naar m'n hostel.

Wat taxi's betreft is Odessa het Phuket of Bangkok van Oekraïne: de chauffeurs zijn uitvreters die megabedragen kunnen vragen aan toeristen, want geen kennis van de stad. Ik betaal het dubbele van wat redelijk is, maar het is warm en ik heb nog minder zin in lang in de hitte lopen.

Ik had me voorgenomen om vanuit Odessa naar een nog zuidelijker gelegen natuurgebied te gaan, maar tours zijn niet alleen extreem duur, het is ook een moeilijk te bereiken gebied en het is maar de vraag of die tours überhaupt doordeweeks gegeven worden. Wat nu? Bucharest in Moldavië? Weer gedoe om daar te komen. Kharkiv in het oosten? Doe ik liever met Nic erbij.

Ik loop over een boulevard richting Potempkin als ik plotseling een rust over me heen krijg: kan ik niet gewoon even terug naar Lviv? Ik ga zitten, kijk in de bijbel. Met de trein is het elf uur: lang maar niet ondoenlijk. Ik ken er de weg, ik weet dat het hostel fijn is, en ik kan er makkelijker niets doen. 's Avonds reserveer ik twee nachten Lviv in het briljante Dream Hostel, dan nog één nacht in het nabijgelegen Lutsk, om dan te eindigen in hetzelfde hostel in Kiev waar ik begon.

Ik eet die avond ook bij een fijn veganistisch eettentje wat ik vrij makkelijk kan vinden. Oekraïne is weer wat leuker geworden.

1. Lilian:
    3 september 2018
    Ook een beetje relaxen hoor 😀