Op zoek naar de Balkan

2 februari 2019 - Rotterdam, Nederland

Eind mei willen Nicole en ik 2 tot 2,5 week naar de Balkan toe. Landen die in aanmerking komen zijn op de eerste plaats Albanië, Macedonië en Bosnië.

Kirgizië kregen we als hele goeie tip, maar dat is een land dat we - samen met India -  voor nu even laten gaan, omdat we met de beschikbaarheid van vrije dagen te weinig hebben aan max 2,5 week. Ook voor mezelf gesproken: het lijkt me een fantastisch land, maar ook voor mij nog even een brug te ver qua bereisbaarheid. Nu dus de Balkan. Nadat Nic afgelopen tijd voorzichtig wat voorwerk heeft zitten doen is het nu langzaam maar zeker tijd om wat concreter te gaan kijken: wat, waar, en vooral: hoe?

Het probleem is: alles is mooi in die omgeving. Ik ben geen Game of Thrones-kijker maar ik weet wel dat heel veel van die locaties uit die hoek komen en dat dat er allemaal schitterend uitziet. Kroatië: zwemmen onder grotten. Kosovo: de National Library is van zichzelf al een reden om er heen te gaan. Macedonië: water dat er net zo mooi uit ziet als waar dan ook in Thailand. Albanië: de astma van Nic wordt regelrecht weggepest door alle prachtige bossen. Er is te veel keus.

Er zijn online genoeg reisplanningen te vinden, maar veel daarvan zijn met de auto. Ik ben heel erg benieuwd of het ons lukt om binnen die 2,5 week die we hebben genoeg te zien, zonder dat we helemaal gaar zijn door allerlei noodgedwongen nachttreinen. Waarom niet de luxe van een georganiseerde tour? Het improviseren is altijd een uitdaging en dat is altijd een heerlijke adrenaline-stoot.

1. Lilian:
    2 februari 2019
    Lijkt me een geweldige reis voor jullie. Ik ken iemand die gebackpackt heeft in Marcedonie en ze kwam heel enthousiast terug.