Tussendoortje: apen (bijna) in het Khao Sok Inn

6 februari 2024 - Ranong, Thailand

Zaterdagmiddag kom ik met Hymke en de Duitser na Khao Sok terug in het hostel. Even ter terugblik: ik heb het nu over het Khao Sok Inn Hostel met die dormroom met die fantastisch grote bedden. Het is ergens rond twee uur, het warmste moment van de dag en ook na een koude douche ben ik nog altijd wat rozig van de zon. Ik hang wat rond. Plotseling hoor ik gegil van buiten de dormroom komen.

Een Brits meisje stond bij de wastafel op het balkon haar tanden te poetsen en werd toen overvallen door een groep apen die in de boom ernaast woont. Ze vlucht snel weer het hostel in maar het probleem is dat haar tas met paspoort etc ook nog buiten staat en als ze daar ook  mee aan de haal gaan heeft ze een probleem. Ik snap: het is ook hun territorium waar ze eten moeten zoeken en ik moet er om lachen, maar ik snap ook de ernst van de situatie. Ik ben een beetje de ramptoerist op dat moment want ik begin het te filmen - het blijft natuurlijk een uitzonderlijke situatie.

Het gebeurt inderdaad dat de apen een graai doen naar haar tas. Hymke rent naar beneden en haalt de eigenaresse van het hostel van beneden. Het gaat allemaal heel snel, maar de tas met waardevolle spullen is in veiligheid nadat de eigenaresse een klembord met administratieve papieren naar de apen toe smijt. Dat vindt de aap natuurlijk niet zo leuk en wordt woest. Het dier is minstens drie keer kleiner dan wij maar geeft een keiharde dreun tegen het glas van de deur en begint gevaarlijk te krijsen. Niet overdreven: de deur trilt ervan en het lijkt ons verstandig voorlopig even binnen te blijven. En de deur op slot te houden.

Even later komt er een nieuw Oostenrijks meisje in het hostel, aan wie ik de filmpjes laat zien. Bezorgd vraagt ze aan de eigenaresse of de apen de kans zouden zien het hostel in te komen - als kind heb ik de film 'Jumanji' een keer of tien keer gezien en ik zie dit levendig voor me. Nee, de dieren kunnen niet naar binnen. Later zie ik ze door de deur heen elkaar vlooien, seksen, krabben, luieren en uitgebreid pissen op de railing. Grappig, schattig en komisch maar die blik van die woeste aap was echt bizar.

1. Lilian:
    6 februari 2024
    Mijn hemel wat een belevenis 🙈

Jouw reactie