Sri Lanka: Trincomalee / Jaffna, deel #2: ga naar de Homestay op Greenroad 16!

25 september 2016 - Jaffna, Sri Lanka

Nog steeds Trincomalee. De eerste dag loop ik naar het zoveelste Dutch Fort en de zoveelste superkitscherige HIndoe-tempel en merk ik dat er hier en daar herten en elanden rondlopen. Tot zover weinig nieuws. Wel leuk is het volgende.

Ook in Greenstreet zijn er van die vele achterafwinkeltjes die sigaretten, snoep en flessen water verkopen. Een paar meter bij Sunshine vandaan zit zo'n winkeltje. Als ik terugkom van eten 's avonds raak ik met de mensen in gesprek, om er uiteindelijk zo'n anderhalf uur te blijven zitten en te praten. Eigenaar is Jonathan, een man van ik schat zo'n 60 jaar oud. Een dochtertje van 12, en een vrouw met een moeilijke voet die de volgende dag wel een uitstekend ontbijt en avondeten voor me bereidt.

Met Jonathan kan ik redelijk goed praten, hoewel zijn Engels niet altijd verstaanbaar is.. Hij vertelt dat zijn winkel een homestay is - voor de zeer schappelijke prijs van 800rp per nacht (de helft van wat ik bij die naaiers betaalde) maar zegt dat iedereen naar Sunshine gaat want Lonely Planet. Een tikkeltje schuldbewust zeg ik dat ik er ook zo een ben. Tegenover zijn homestay zit een jongerenhonk waar films worden vertoond, met een volume van gejoel dat door twee muren te horen is en waar we bij de Night of Terror nog een puntje aan kunnen zuigen. Jongeren komen snel langs bij de homestay voor een sigaret, wat fris of snoep.

Het breekt allebei de avonden, iets waar ik aan toe was. Ook het tweede hotel waar ik in Trincomalee ben beland is niet denderend (wat is het toch met veel te veel vissen in een veel te klein aquarium?!) maar het personeel is tenminste vriendelijk.