Sri Lanka: over TukTuks, scherpe roerei & schone parken

6 september 2016 - Colombo, Sri Lanka

Tot nu toe in Colombo niks gezien wat op een internetcafe lijkt, en hier in het Grand Oriental is er een aangename plek om te interetten - gratis en met veel airco - dus vandaar direct een tweede. Geen idee hoe lang het gaat duren voor de volgende kans zich voordoet.

Reizen; het is zowel vervelend als geweldig dat je nooit helemaal zeker weet waar je aan toe bent, wat er kan gebeuren. En dat je genaaid wordt is zeker, het enige wat je kan doen is zorgen dat je dat tot een minimum beperkt. Maar tot nu toe alles naar wens.

Onze eerste ritje met een TukTuk zit er ondertussen op, en ik krijg flashbacks van de motortaxi vorig jaar Bangkok. Verschil is dat je hier overdekt en met een rugleuning zit, maar het blijft een spectaculair achtbaanritje. Ik moet denken aan de bus in een van de Harry Potterboeken: een spookbus die overal doorheen gaat, wat er ook gebeurt. Ookal is de ruimte nog zo krap: als er ruimte is om 'm ertussen te rammen, dan gebeurt dat. Afstand houden bestaat niet, en remmen zo dicht mogelijk tegen de bestuurder voor ons zonder 'm daadwerkelijk te raken. Eigenlijk had ik het willen uitstellen om zo'n ding te nemen, maar we laten ons adviseren door twee Duitse toeristen: we willen van een mall in het westen van Colombo naar ons hotel met de trein, maar de Duitsers raden een TukTuk aan: sneller. Ze geven ons ook een richtprijs aan van 400Rp - omgerekend nog geen 2 euro - wat handig is, ik heb nog totaal geen inschatting van de bedragen. Het kost uiteindelijk 300, maar ik laat ons veel eerder uitstappen bij het strand waar we gisteravond in het donker wat hebben zitten eten.

Vanmorgen voel ik me in alle opzichten de rijke decadente blanke als we via het hotel een taxi met uiteraard chauffeur EN gids nemen. De gids is eigenaar van het reisbureau in het hotel, en omdat ik iets te veel praat over mijn spanning rond het backpacken raadt hij me aan om voor 50 euro per dag een all inclusive chauffeur te nemen voor een paar weken, die niet alleen voor eten zorgt maar ook slaapplekken enzo. Ik word bijna gedwongen mijn mond voorbij te praten over het feit dat ik ook nog naar de honden ga voor 3 weken.

Mijn moeder en ik vinden gewoon lekker door de stad tuffen al prachtig, maar onze gids laat ons ook nog een paar keer uitstappen om foto's te nemen. Een mooie tempel, nog een watertempel en een Independance Memorial, rond de onafhankelijkheid van de Britten. Mijn moeder en ik raken even geirriteerd als we min of meer gedwongen worden te betalen voor een andere tempel. Mooi, maar een plek waar zowel mijn moeder als ik sneller doorheen zouden zijn gegaan als dat nu het geval is geweest. De gids vertelt trots over een oud olifantenbot en dat elke tempel zijn ceremoniele olifant heeft. Ik glimlach, maar met de verhalen van EW vorig jaar in mijn achterhoofd vloek ik. Uiteindelijk duurt de tocht geen 2,5 maar 2 uur: wel genaaid worden maar zo min mogelijk. En ik denk wel dat de beste man te vertrouwen is. Hoop ik.

We worden uiteindelijk op ons verzoek afgezet bij het Viharamahadevi Park, een groot park in het midden van de stad. Kindvriendelijk, erg schoon, veel schaduw en leuk om lang rond te lopen. Uit kostenbesparing willen we lopen naar een mall waar we langskwamen, maar het duurt even voordat we op het goede spoor zitten. Ja, kostenbesparing: ik probeer uit alle macht mezelf meer geld uit te geven maar constant denken aan geld is een gewoonte die ik nog moeilijk los kan laten.

Tot slot. Ontbijt hier is in een ontbijtzaal met prachtig uitzicht op de haven. Vanmorgen zie ik een kookstel staan met twee pannetjes op het vuur, wat mij aan de Parade doet denken en naief als ik ben denk dat je dan zelf een pannekoek of ei moet maken. Twee minuten later staat er een kok die persoonlijk een roerei bakt met verse ingredienten, en een peper erdoor waarmee het echt scherp wordt. Decadent en rijk, ik moet nog even aan die status wennen. En nog steeds geen last van mijn buik, ik vind het toch een klein wonder.

Morgen waarschijnlijk naar Galle in het zuiden!

P.S: Ik vind mijn blog tot nu toe wat saai geschreven. Jullie suggesties?

1. Jocelyn:
    6 september 2016
    nou vindt het wel leuk je houd ons goed op de hoogte
  2. Lilian:
    6 september 2016
    Nee leuke impressie hoor. Ga zo door...en geniet@tuktuk
  3. Helen:
    6 september 2016
    Houd ons maar gewoon op de hoogte leuk hoor
  4. Krimpenp:
    7 september 2016
    Saai valt best mee, maar (weer) een beetje veel over €€€.......