Thailand reis 2024: Khao Sok, eerste deel

3 februari 2024 - Khuan Maphrao, Thailand

Ik zal niet zeggen dat ik over het verlies van die camera heen ben, maar ik heb gelukkig zulke leuke dagen gehad dat het leed gelukkig iets is verzacht. Gisteren en vanmorgen ben ik op een van de allermooiste plekken geweest die ik ooit heb mogen bezoeken. Blijf nog even hangen, deze blog wordt lang.

Eergisteren kom ik dus na twee hele lange dagen aan hier in Khao Sok - geen idee waarom de locatiebepaling van deze blog tot nu toe twee keer iets anders aangeeft. Ik was te laat voor een chique resort dus ik moet het toch weer doen met een hostel, iets wat later zijn voordelen blijkt te hebben. Het Khao Sok Inn Hostel (& tour information) blijkt gelukkig haar goede reputatie meer dan waar te maken. Als ik hier eergisteren aan kom zie ik dat even anders want door de moeheid & andere zaken heb ik geen geduld en geen energie. Ik wil douchen, ik wil mijn bed, ik wil een tour boeken, het liefst allemaal tegelijk en waarom is de baas is er nog niet en waarom lult haar medewerkster geen Engels en waarom staat ze me in godsnaam aan te staren als ik wil gaan douchen? Nee, ik was niet vrolijk maar dat verandert snel.

Een snelle koude douche helpt gelukkig veel. Ook fijn: ik leer de Nederlandse Hymke kennen, een 31-jarige Hilversumse en die ook de beroemde overnight tour heeft geboekt en het reilen en zeilen hier al een beetje kent. Al vrij snel komt ook de bazin opdagen en net als de dame bij het busstation in Surat Thani: tussen al de toerisme chaos en de hitte weet ze precies wat ze doet. Die overnight tour - een nachtje slapen op hutjes in het water en nog door de jungle banjeren - is snel geboekt en 'heb je nog geen contant geld, oh dat komt goed', is een beetje de vrije interpretatie van ons gesprek. Ik heb gedoucht, ik heb een gigantisch bed op een dito dormroom, ik begin mijn goede humeur terug te krijgen.

Met Hymke loop ik een uurtje later even naar een barretje in het dorp iets verderop, maar door alles wat er gebeurd is ben ik weer vatbaar voor de hitte. De iced coffee drink ik op, maar de tien minuten lopen terug naar het hostel is pittig in de hitte. Zelfs de airco in de dormroom heeft niet het gewenste effect. Veel water drinken en nog een ORS nemen helpt, maar het duurt even.

Ik bel vriendin Brigitta die in Phuket woont en waar ik nog steeds wel even heen wil. Brigitta was de presentatrice en eindredacteur van een showbizz tv-programma op een lokale Rotterdamse zender, waar ik twintig jaar geleden op vrijwillige basis wat redactiewerk deed om wat ervaring op te doen. Brigitta is een van de allerfijnste mensen die ik ken omdat ik op de een of andere manier met haar een klik heb en waardoor ik me heel comfortabel  voel. Ik was negen jaar geleden een paar dagen op bezoek bij haar, haar toenmalige vriend en haar hondjes. Een ontzettend leuke tijd gehad toen. Bij haar en haar huidige vriend overnachten gaat nu niet door een verbouwing, maar ik ga er wel langs zondag, op het moment van schrijven morgen dus.

Ik eet nog een lekkere maar te kleine houtovenpizza, en val dan als een blok in slaap. De volgende ochtend op jungletour!

Nu even het eerste deel, nog even wat cola halen (om te mengen met mijn Thaise whisky) voordat de winkel aan de overkant dicht is.

Jouw reactie