Balkan-rondreis: Split & Dubrovnik

24 mei 2019 - Dubrovnik, Kroatië

Na drie dagen Kroatië is nog steeds opvallend hoe aardig iedereen is, zeker in vergelijking met circus Oekraïne (hoe leuk dat land ook was). Wil je een busticket? Ja hoor, dat kan! 'Maar we hebben nog even geen contant geld bij ons!’ Geen punt, ik hou ze nog even vast tot jullie geld hebben. Ook dat de Kroaten uitstekend Engels spreken maakt zaken een stuk makkelijker.

Niet dat dit tripje makkelijk is: omdat er zoveel te zien is én omdat de Lonely Planet van Oost- Europa een wel érg summiere samenvatting is, vergt het veel plannen. Van uitslapen is het er tot nu toe niet van gekomen, maar gedoe hebben we óók niet gehad: de vlucht is vlekkeloos (bij de gate lopen we Juda Goslinga tegen het lijf: ooit leren kennen op de Parade, nu veelgevraagd tv-en filmacteur en hij begroet me allerhartelijkst), we vinden vrij snel ons hostel in Split en Split is fijn voor twee dagen. Hele aardige eigenaresse ook bij wie we meteen een tour voor de volgende dag boeken, naar national park Krka.

Split is zoals ik me had voorgesteld dat een Cannes of een Monaco eruit ziet: een hele lange boulevard aan de zee met mega-yachten, mensen in designkleding en waar eten om negen uur 's avonds nog vrij vroeg is. Prachtig, met leuke kruipdoor-sluipdoor straatjes die tussen de oude ruïnes verweven zijn, maar het barst van de toeristen: nooit geweten dat het zó bekend was.

Het is een vervelende keuze voor een tour op dag 2: Krka of de Blue Caves. De Caves zien er prachtig uit, maar Nicole merkt terecht op dat het dan meteen een groot gat in ons budget slaat. En Krka stond ook net wat langer op ons verlanglijstje.

Krka is een wat toeristisch geworden natuurpark met heel veel watervallen, de plaatjes zagen we de afgelopen maanden al voorbij komen op sites als Skyscanner. Ook hier is de drukte enorm, en zelfs in het voorseizoen. De watervallen zijn prachtig - jammer dat onze vriendelijke gids afraadt om te zwemmen - en in een prima humeur komen de Nic en ik weer een uurtje of acht terug.

Vandaag in Dubrovnik, na een busrit die met 5,5 uur iets langer duurde dan gepland, maar wel met een prachtige route langs de kust van Kroatië. In ons hostel lopen we prompt de Rotterdamse politieagent Renee tegen het lijf - werkzaam op Marconiplein - die een maand lang op de motor op rondreis is. Met hem trekken we richting het oude centrum: net als Split kan ik me niet voorstellen dat het qua toerisme pas in het voorseizoen ligt want de stad barst uit z'n voegen, zeker door de Game of Thrones faam. Mooi, maar niet langer dan een nachtje. Wel met allerlei prachtige plaatjes die niet zouden misstaan bij een reisquizje op Buzzfeed.

Morgen naar Montenegro, een nachtje slapen in een gigantisch chique hotel mét zwembad!

Blog is erg summier, maar typen met één vinger op tablet en telefoon is helaas niet ideaal...

1. Lilian:
    25 mei 2019
    Wow wat een heerlijk begin. Goed naar Nicole luisteren he want die is goed met geld😉fijne reis verder en ik kijk nu al uit uit naar het volgende verslag. Met de foto's van Nicole hebben we thuis een mooie impressie, dikke doei Lilian