Boedapest: heel veel gedaan & nog heel veel te doen

28 mei 2018 - Boedapest, Hongarije

Het is raar, het is een aangeschoten avond met rare aangeschoten gesprekken tussen Nicole en mijzelf, Boedapest is meer dan ooit prachtig en we zijn allebei moe, en ik wil nog even schrijven. Het is een mooie dag geweest.

Ik ben eraan gewend om in mijn eentje te reizen, en dat ik nu in hostel waar ik normaal in mijn eentje zou hebben gezeten (want: Heel Erg Backpackershostel ) maar nu met Nicole zit is aangenaam. Plaats van schrijven is het White Rabbit Hostel in hartje Boedapest, een plek waar naar we zijn verkast na twee nachten in een erg goed hostel buiten het centrum. Het heeft allebei de charmes, maar dit hostel is een onverwachte verrassing. Het konijn wiens kooi in de huiskamer staat (en waar ik dit nu typ) zat aan zijn kooi te rammelen - de kooi was niet op slot - en heb ik opengedaan waardoor het dier nu vrolijk (dat hoop ik) in de huiskamer rondloopt. Geen dierenleed in mijn bijzijn.

Gisteren vergat ik te vertellen dat Nic en ik in de ochtend (het gedeelte waar N en ik een black out over hadden na heel veel indrukken) eerst een boekenwinkel hebben bezocht en daarna een prachtige boerenmarkt in een soort openlucht cafe die in de Lonely Planet stond aangeraden. Enorm Instagrammable en schitterend op een zondagochtend, met een hete sambal die ik kon proeven (brandde voorzichtig op mijn tong en erg lekker) en mensen kijken met prachtig zondagochtendlicht en lampjes en tweedhands meubilair.

Vandaag. Op goed geluk boekten we gisteren het White Rabbit Hostel (naar het konijn dat nu rondspringt in de huiskamer), een onzichtbaar hostel in de buurt van prachtige brug & markthal waarbij Nicole en ik verlekkerd raken van al de toeristische maar erg leuke souvenirs. We kunnen er helaas maar een nacht blijven - morgen een nachtje Slovenie! - maar het maakt zowel N als mijzelf erg blij want alles wat je als backpacker achtige toerist nodig hebt. Ook omdat het in de buurt van heel veel attracties en helder aangegeven OV zit.

Na de fantastische markhal lopen we de Elizabeth Bridge over - in volle 35 graden zon - naar een berg die we in de verte zien en waar we mini-mensjes in de hoogte die berg zien beklimmen. Het plan was om vandaag boekwinkels te bezoeken maar-we-zijn-hier-nu-toch dus dit gaat voor. Nicole en haar astma, en we krijgen het voor elkaar om in nog geen half uur die berg te beklimmen (Gellert Hill, en het is HOOG) wat ik een behoorlijke prestatie vind. Boven staan nog wat standbeelden, maar de echte beloning is nog altijd het uitzicht: Boedapest in volle glorie en wat is deze stad ontzettend mooi.

We komen op adem in een nabijgelegen Burger King met een halve liter cola. Tegen mijn princpes want vleesindustrie & zo maar die cola is heerlijk.

Daarna drie boekenwinkels waar we allebei naar snakken. Het slechte nieuws is dat ze alledrie tegenvallen qua prijs want even hoog als in Nederland, maar boekenwinkels zijn voor Nicole en mij allebei een vertrouwd rustpunt en na een prachtige maar stevige klim is dat fijn.

Tegen die tijd dat we daaruit komen is het een uurtje of vijf in de middag en we zijn allebei moe. Alleen: het lichaam zegt nee, de geest zegt ja. We gaan door. We gaan terug naar een prachtige basiliek waar we de avond daavoor waren, eten daar wat bij een Italiaan en gaan dan naar Margaret Island - een eiland midden in de rivier met wat ruines - om dat nog beter te bekijken. We gaan er met de bus heen en inplaats van ergens uit te stappen maken we de hele busrit af over het hele eiland zonder actief iets te bezoeken en eigenlijk is dat ook wel goed. Door de busramen heen zien we een ruine en een zwembad: oke leuk erg mooi maar er is nog zoveel meer te doen.

We sluiten de dag af met een haute cuisine luxe cake vlak voor de Elizabeth Bridge, en eindigen dus weer met onze voeten in het water & rose & chips in de hand bij het park met het water bij - als ik het goed schrijf - Erszebet Ter, het park met het reuzenrad en de muziek en waar het nog beter flaneren is dan de Parade Amsterdam. Morgen Slovenie en daarna weer verder Boedapest ontdekken. Nog heel veel te doen.

1. Mam:
    29 mei 2018
    Wat een leuke belevenissen. Waarom komt dat Burger King verhaal mij toch bekend voor? Weet je nog? Veel plezier en ik kijk uit naar het volgende blog.
  2. Lilian:
    29 mei 2018