Japan, Nagasaki, deel #2

12 februari 2023 - Nagasaki, Japan

Voor Nagasaki heb ik twee hele dagen ingepland. De eerste dag is voor de toeristische dingetjes in de directe omgeving - mijn hotel ligt keurig gelegen - de tweede dag is gereserveerd voor het onovertroffen Huis ten Bosch, maar daar kom ik later uitgebreid op terug.

Net zoals in Osaka probeer ik een winkel als startpunt te nemen en ik vraag bij de receptie aan goede boeken-of platenwinkels. In Osaka gaat dat wat soepeler dan hier: de boekenwinkel ('ze hebben daar ook wat LP's') is een lang en saai stuk lopen en alle boeken zijn in het Japans. Ik word nog verleid door een LP van the Empire Strikes Back (alleen al vanwege die adembenemende hoes) maar ik heb nog een keer Tokyo te goed dus ik hou me in. Voordeel is wel: ik ben nu in de buurt van het Peace Park, de gedenkplek van de atoombom. Fontein, beelden, het is mooi. In een filmpje wat ik al lopende opneem heb ik nog commentaar dat mensen hier vrolijk foto's maken en dat ik dat oneerbiedig vind, daar kom ik nu op terug: het is een mooi park en de beelden zijn indrukwekkend, waarom niet? Geen betere manier om te herdenken. Kort daarvoor kom ik bij een christelijk kerkje, een grappige afwisseling van alle tempels.

Lunchen doe ik bij een klein eetcafe, ook weer een plek dankzij HappyCow, maar ik ben niet enthousiast: kleine sandwiches voor vrij veel geld, maar er is thee en ik kan mijn rug wat rust gunnen na een lange wandeltocht van zo'n vier kilometer.

's Avonds. Ik eet bij een ander Indiaas restaurant, ook weer vullend en lekker. Hoe graag ik ook mijn telefoon wil wegleggen, het is te makkelijk. En soms helaas ook wel handig. Een paar dagen geleden kom ik er achter dat ik iets ruimer in mijn planning zit dan ik dacht en dat het me waarschijnlijk toch gaat lukken om de omgeving van de Mt Fuji te bezoeken. Dat is niet alleen leuk voor de berg, maar ik hoop er ook nog de locaties te vinden van de allermooiste scene van mijn favoriete Duitse film, 'Kirschenbluten Hanami', die zich voor een deel in Japan afspeelt.

Trailer met NL ondertiteling (iedereen is van harte uitgenodigd om 'm bij mij te komen kijken, huilen bij de scene waarvan ik de locatie zoek)

Zonder al te veel te verraden van het verhaal, ik zoek een Japans hostel - een ryokan - en een strandje in de buurt van de Mt Fuji. Na wat zoekwerk kom ik er achter dat de ryokan nog bestaat en dat het in Kawaguchi-Ko ligt, een stadje wat ik blijkbaar al sowieso had aangekruist. Eerder had ik al de regisseuse gemaild via Instagram met in het kort mijn verhaal. Ik krijg niet veel later een vriendelijke mail terug: ze weet het helaas niet meer waar het is gedraaid. Als ik terug mail dat ik de ryokan inmiddels gevonden heb krijg ik wederom een heel leuk antwoord terug, met de naam van het Japanse bedrijf dat de film geproduceerd heeft ('vraag naar Georgina'): die zullen vast wel weten waar het strandje ligt. Bij de film ziet het eruit alsof het strandje en de ryokan naast elkaar liggen, maar ik weet ook van film: schijn bedriegt. Wordt vervolgd dus.

Mijn rug gaat zeer doen van het lage bureau; de rest van de avond & Huis ten Bosch komen zeker nog aan de orde op een later tijdstip!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lilian:
    12 februari 2023
    Nice Maarten. Ik hoop dat het hoesten snel minder wordt. Misschien ook een beetje rust nemen 😉
  2. Mam:
    12 februari 2023
    Ben erg benieuwd naar je verhalen over Huis ten bosch.bizar dat ik het bij toeval heb gezien op netflix. Run for the Money.veel plezier.