Japan, Osaka, deel #1

8 februari 2023 - Osaka, Japan

Vanmorgen. Ik heb al een week een irritante hoest waardoor ik raar slaap, en ik heb toch geen rust dus ik sta om half zes al naast mijn bed. Natuurlijk - wat ook de eigenaren van het guesthouse in handgebaren zeiden op mijn vraag of er een kans is dat de bus niet komt; het is Japan, natuuurlijk komt die bus.

Maar liefst een minuut te laat - om 06.26u - komt de bus die me naar de cable car van Koya Station brengt. In de cable car zitten een paar tieners met rugzakken die denk ik naar school gaan. Hoe ziet hun leven eruit op zo'n afgelegen plek als Koya waar zelfs geen cafe te vinden is? Waarom zou je hier gaan wonen, op bijna 1000 meter hoogte? De man van het guest house had ook weinig met Kyoto en ook Osaka: is het dan toch dat, die rust?

Iets over tienen ben ik al in Osaka. Het is een enorme metropool, toch anders dan Kyoto. Op het eerste gezicht is Osaka onbeschaamd modern (ook de stad met de meeste misdaden, wat ik in de Lonely Planet lees), groot, groter, groots. Het Rotterdamse Weena in het kwadraat en zelfs nog meer. Ik moet nog even landen na mijn treinrit (waar ik trouwens vanuit het raam herten voorbij zie springen, zo mooi!!) en ik ontbij weer bij Starbucks, die cold brew met een vega broodje is fijn 's ochtends.

De metro is weer een vak apart en ik raak weer een paar keer goed verdwaald - wat is het hier groooot - maar het lukt. Rond half elf ben ik bij mijn hotel. Ik had het hotel uitgekozen op de nabijgelegen boekenwinkel, maar het blijkt ook nog in het commerciele centrum te liggen wat 's avonds tot leven komt. Ik dump mijn backpack bij het hotel en ik ga lopen, veel lopen. Eerst de boekwinkel: Mars vroeg me een boek te kopen dat ik niet kan vinden, maar voor mezelf neem ik wel een klein boekje over Indiase cinema mee. Ik heb  voor vandaag geen plannen, en ik als ik zie dat er een LP-winkel aan de andere kant van de stad op 50 minuten lopen ligt waag ik het erop. Het is een leuke manier om de stad te zien: lange wegen met kantoor-en bankgebouwen, maar de kleinere parallelwegen zijn het terrein van de hipsters en dat levert erg leuke plekken op, alleen rondkijken is al leuk. Deze stad bevalt me.

Ik loop ondertussen met het het plan om of naar Universal Studios in Osaka te gaan of naar Disney in Tokyo. Zowel goede vriend O. als De Vriendin adviseren: Universal. Dat wordt het plan voor morgen, maar ik ga nog niet juichen voor ik er daadwerkelijk ben.

LP-winkel # is leuk maar ik kan er niks vinden, LP-winkel #2 blijkt opo 5 minuten daar vandaan te liggen en is even zoeken maar ik haal er wel iets prachtigs vandaan - voor Nicole die dit leest hou ik het nog even geheim, maar ik heb haar wel al zitten pesten dat het iets moois wat zij kent. Probleem: mijn rugzak is zo overbelast dat de rits het heeft begeven. In elk geval. Na de prachtige LP blijkt er ook een van de hoogst aangeschreven restaurants van app Happy Cow (vegan community) op loopafstand te liggen: een Indiaas restaurant dat de allerlekkerste spinaziecurry als lunch serveert die ik ooit gegeten heb.

Ik ga het hier even bij laten: morgen - waarschijnlijk - Universal, en nu ben ik moe. Osaka bevalt me prima. Echt :)

1. Mam:
    8 februari 2023