Lviv: 'just another day of rain'

26 augustus 2018 - Lviv, Oekraïne

Ik zit een tijd geleden tegen Nicole interessant te doen dat ik graag een nachttrein wil want ook zo tof in Thailand, maar in die boemeltrein van vanmorgen kom ik toch een paar keer op die uitspraak terug. Heel erg blij dat ik onderweg naar Lviv ben maar gottegot wat gaat dat ding traag. Een rit van elf uur waarvan ik er ongeveer een uurtje slaap.

Bij aankomst in Lviv krijg ik hulp van een jongen die ik bij het instappen op de trein had gevraagd mijn treinticket te vertalen en die stomtoevallig bij me in dezelfde coupe zit. Hij gaat met me mee naar de tram en zet me na nog een korte wandeltocht voor de deur van mijn hostel af. Daarna is ie verdwenen - zijn studiejaar begon weer - en ik stap in het hostel waar ik enorme verwachtingen van heb: het Dreamhostel, torenhoge beoordelingen op zowel booking.com als Lonely Planet.

Personeel, inrichting, bedden: alles perfect. Van een van de meisjes bij de receptie krijg ik zoveel tips voor toffe winkels en restaurants - 'Beveelt Lonely Planet Green aan als goed vegan restaurant? Gatver! Je moet naar NomNom gaan, veel beter en daar ken ik ook mensen!' - dat het me gaat duizelen. Het enige waar ik me druk om maak is of Lviv wel leuk is voor meerdere dagen - ik ga er ook nog met Nicole heen - maar de stad is ontzettend goed slenterbaar en het barst van de oude kerken en kastelen dus dat komt wel goed. Druk maar niet te druk met ontelbaar veel koffiebars, biercafees en allerlei hipster-toeristenspul waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Het is hier prachtig.

Ik ga inderdaad naar NomNom, een vegan cafe restaurant wat ergens in een uithoek van het centrum ligt, maar goed te vinden. Mijn eerste cd heb ik trouwens al binnen, Oekrainse symfonische rock in een winkel die me door zowel door LP als door receptie-meisje werd aangeraden. Alles is hier zo irritant goedkoop dat het geld in mijn zak brandt. De patat en de burger die ik krijg bij NomNom krijg zijn even goed als goedkoop.

Waar ik niet op gerekend had: als ik van NomNom terug wil lopen giet het van de regen. Extra schoenen aanschaffen dus, een jas heb ik wel maar op dat moment niet bij me. Ik sprint van overkapping naar overkapping om maar te voorkomen dat mijn telefoon verdrinkt. In die haast vind ik overigens nog wel weer een andere boekenwinkel waar ik in de verleiding wordt gebracht door een mij onbekende Tolstoy van omgerekend 1,5 euro.

Nu hoog en droog in mijn hostel, even kijken wat ik met de rest van mijn avond ga doen. Morgen werken aan mijn reisschema trouwens: ik wil zoveel mogelijk voorkomen dat ik niets bezoek wat ik ook met Nicole wil zien, op Lviv en Kiev na. Het is nu het plan om via het zuidwesten naar het uiterste zuiden te gaan richting Odesa en een natuurgebied daar nog weer onder, om dan via een of twee steden in het oosten terug te keren naar Kiev om Nic op te halen.

Morgen eerst lang uitslapen en dan op mijn gemak nog wat kastelen bekijken hier in de omgeving! Oh ja, Lviv wordt het Londen van Oekraine genoemd vanwege de hoeveelheid regen die hier altijd schijnt te vallen.

1. Mam:
    26 augustus 2018
    Leuk je belevenissen. Ik kom!!!