Montpellier - verzwikte enkel | donderdag

7 augustus 2023 - Montpellier, Frankrijk

Zaterdagavond maak ik een verkeerde beweging en ik verzwik mijn rechterenkel, dankzij een tegel in het oude centrum die niet goed  lag. Mijn rechterenkel is sowieso al kneuzingsgevoelig - het is niet de eerste keer dat dit gebeurt, op de eerste avond gebeurde het zelfs al bijna - en nu ging het echt goed mis. Ik voel me niet lekker worden maar ik strompel naar de eerste de beste pharmacie die nog net open is. Ik krijg een brace aangesmeerd en Voltaren gel; van de brace weet ik tijdens het passen al dat ik 'm niet ga gebruiken omdat de koelingselementen te hoog zitten, maar ik ben niet in staat om er een discussie over te voeren. Een flinke bal op mijn enkel verschijnt en ik heb een flinke dosis zelfmedelijden. Ik baal.

Maandagavond nu, en ondanks de pijn in mijn voet heb ik weer dat intens tevreden gevoel wat ik zaterdagavond vlak voor de val ook had. Montpellier is fijn. Veel toeristen - ook erg veel Nederlanders - maar het heeft de sfeer, opzet en grootte van Edinburgh eerder dit jaar: prachtige oude straten, terrasjes, en dan duikt er altijd wel een lokaal ander winkeltje op, 'hoe kan het dat ik hier tot nu toe steeds ben langsgelopen?' Niet dat er zoveel spectaculairs gebeurd is afgelopen tijd, maar ik neem jullie graag mee naar afgelopen week.

Donderdag, mijn eerste volledige dag en ik voer een eerder gemaakt voornemen uit: de hele dag LP-winkels en boekenwinkels bekijken. De leukste boekwinkel zag ik woensdagavond al - Le Bookshop - dus het is vooral LP's en misschien hier en daar wat Blurays bekijken. Een winkel met een kleine maar mooie collectie soundtracks zag ik ook woensdagavond al, maar tegen sluitingstijd dus ik had er weinig kans voor om goed te kijken. Prachtig winkeltje, maar de LP's te duur en de DVD's of te obscuur of juist te commercieel. Na nog een rijtje winkels te hebben gezien eindig ik die dag bij - en ik noem 'm hier graag  - een winkel met de illustere naam Ground Zero. Een Franse eigenaar met een jongere Britse medewerkster, ik zie wel wat leuke dingen maar ik wil het eerst even op Spotfiy luisteren en beloof terug te komen.

Ik hou die belofte en kom een uurtje voor sluitingstijd terug. De medewerkster is weg, de eigenaar staat te praten met een Britse man waarvan later blijkt dat 'ie Gary heet en 20 jaar in Montpellier woont. We raken in gesprek, Gary en ik, en we steken elkaar aan met ons enthousiasme, tot het zover gaat dat hij op mijn aanraden een LP koopt van een van mijn favoriete modern klassieke componisten (Olafur Arnalds, tranen bij die muziek). Ik kom die dag erna nog terug in de winkel en ik geef binnen twee keer een kapitaal uit maar ik heb er geen spijt van - het enige is dat ik geen idee heb hoe ik het ga opbergen. Overigens: de FNAC - het grote warenhuis waar ik eerder die dag ook al wat LP's kocht - is de vijand. Snap ik ook.

Voor wie z'n muzieksmaak wil uitbreiden, de muziek die ik bij Ground Zero heb gekocht:

•  'a journey...' van Hinako Omori;
  • 'Indian Rare Groove - Rare Funky Songs from Bollywood';
  • 'Still' van O Lake (aka Sylvain Texier);
  • 'Eulogy For Evolution' van Olafur Arnalds
  • 'Singularity' van John Hopkins

Op de fantastische vondst na van de LP met oude cult-Bollywood nummers, is de rest allemaal muziek in de richting van ambient / electronica / neo-/modern klassiek. Heerlijk ontspannen muziek!