Oekraine - de verwijderde scenes, deel # 3

16 september 2018 - Kiev, Oekraïne

Het laatste blok van momenten die ik eerder niet heb kunnen vertellen.

Het enorm leuke One Planet, een veganistische bar in Kiev is, zoals elke keer vegan eten in Oekraine, een prettige verrassing waar ik van te voren niet naar op zoek ben gegaan. Nicole en ik lopen er langs als we onze lange voettocht terug  van het Maidan plein naar het hostel toe. Een klein, knus barretje met een paar gerechtjes op het menu en wat te drinken. Nicole neemt een chocolade dessert, ik geniet van een glas Johnny Walker Red Label, lang geleden dat ik dat gedronken heb. De volgende dag gaan we er weer heen en eten we er een hamburger die erg goed vult.

Later die avond willen we naar een zwembad dat tot 22.00u open zou moeten zijn, maar als we daar rond acht uur 's avonds aan komen is het gesloten. 'When is it open?', vraag ik aan het meisje achter de kassa. 'I don't know', zegt het gansje onnozel. Nicole en ik vertrekken kwaad. Jammer, want een zwembad met een Jurassic Parc thema staat me nog steeds aan, ook nu zijn we er niet meer aan toegekomen. Keuzes, helaas.

Ik wilde in de buurt van Lviv nog een kasteel zien, dus we gaan dinsdag naar het Olesky kasteel. Er valt met gemak een hele blog te wijden aan deze dag, maar het was niet echt leuk dus ik hou het wat kort. Zoeken naar het busstation, vanaf het busstation een werkelijk overvolle bus naar het kasteel, een stuk zoeken in een achteraf plaatsje, een half uurtje kijken in een tegenvallend kasteel, dan hopen dat er een bus terug naar Lviv komt in dit gat en dan weer terug naar het hostel. En daarna nog dat vervloekte treinticket kopen terwijl ik omval van de slaap.

Gek genoeg eerder nog niet genoemd: het magistrale Beer Theatre in Lviv. Ik ben er vaak geweest - het valt ook moeilijk te ontwijken want het zit op een mega-centrale plek - en heb daar iets meer gevoel voor speciaalbier gekregen. Ik kwam er graag. Een van die zeldzame plekken in dit land waar het jonge personeel EN perfect Engels spreekt EN verdomd goed weet waar ze over praten. Prachtige bieren voor elk budget (ja, dit is een reclamepraatje maar het is het waard) met kleurrijke etiketten, en nog een hoop souvenirs. Er speelt trouwens regelmatig een concert op de tweede verdieping van een big band. Intens fijne plek.

Dit was de laatste Verwijderde Scenes... De rest van de dagen moet ik straks nog even in een laatste lange blog zien te stuwen.