Sri Lanka: busverkopers

29 september 2016

Ik zit te wachten in de bus in Kandy naar Monaragala. Uurtje wachten, maar het geeft me wel kans op de beste plek: links vooraan, met de meeste beenruimte en zicht op de weg. Binnen dat uur wachten komt er een parade aan verkopers voorbij.

Iemand met een arm vol speelgoed en doeken. Een man met blauw effen overhemd die kleine busjes en en potjes met olie (?) verkoopt, een blik heeft die verraadt dat hij Dit Heel Erg Serieus Neemt. De ene verkoper met snoep en fris is de bus nog niet uit of de volgende komt de bus weer ingestapt. Ook aan de lopende band komen de verkopers met manden met kikkererwten- en viskoekjes. Een geur die ik ooit lekker vond, maar sinds Hastika van het homestay in Kandy meldde dat die dingen het toppunt van gebrek aan hygiene is, moet ik mijn best doen om het niet op mijn kokhalsreflex te laten werken.

Er komen regelmatig krantenverkopers binnen, mannen met kratten met wat lijkt op limoenen. Een enkele lotenverkoper - ook in Sri Lanka dromen mensen graag tegen beter weten in met gokken.

En wat ik op een of andere manier de meest treurige van het stel vond: een man met gigantische kleurige ballonnen waarop 'HAPPY BIRTHDAY' staat. Hoeveel zou zo'n man verkopen? Waarom is hij juist dit gaan verkopen? Koopt er iemand ooit bij hem? Op slippers, tussen de herrie-hel die een busstandplaats heet.

De bus vertrekt naar Monaragala en ik ben nu al klam van het zweet. En dan weet ik nog niet dat me een uur lang aan haarspeldbochten te wachten staat :)