Sri Lanka: home away from home

1 oktober 2016 - Galle, Sri Lanka

Terug in Galle voor een nacht. M'n moeder en ik hebben er meer-dagen-dan-gepland doorgebracht, en weer terug zijn binnen het Fort geeft me weer wat rust terug die ik de afgelopen dagen toch weer wat minder had.

Ik zit trouwens in een wederom waardeloos hotel een kwartier búiten het Fort, maar zodra ik het gedeelte bínnen het Fort inliep had ik een gevoel dat ik in Sri Lanka bijna niet heb gehad: alsof ik thuis kom.

Destijds brachten mam en ik behoorlijk wat tijd door in Orchid House, de enige souvenirshop waar het personeel oprecht vriendelijk is, dat schoon en licht aanvoelt en je geen gezeik hebt met onderhandelen voor de prijs: die ligt gewoon vast. Ze zijn iets duurder, maar het personeel is zó vakkundig dat ik er graag voor omloop.
Ik kom de winkel in, met een wat verwilderd uiterlijk na een lange busreis & niet lekker in m'n vel zitten. Direct - maar ook echt direct - word ik herkend, wordt er gevraagd hoe mijn reis was, hoe het met mijn moeder is en of ik thee wil. Wat ik al zei: ik kom thuis.

Ik geef mezelf de rust om van de gastvrijheid te genieten, ouwehoer wat en kijk toe hoe een medewerker zijn best doet om juwelen te verkopen aan een paar wantrouwende Chinezen. Ik steek mijn hand ervoor in het vuur dat hij weet waar hij het over heeft en geen onzin verkoopt.
Ik beloon hun gastvrijheid door veel meer te kopen dan ik had gepland: zoals ik al zei was ik me rot geschrokken van het bedrag dat ik er in één week doorheen heb gejaagd, maar ik besluit om het geld uitgeven dan ook meteen goed te doen. Een prachtig, dik, lekker-in-de-hand-liggend & -ruikend boek over de geschiedenis van Galle is het resultaat, een boek waar ik de vorige keer ook al mijn oog op had laten vallen. Geen idee hoe ik het mee ga nemen of thuis op ga bergen want in beide gevallen géén ruimte, maar dat is bijzaak.

Bovenstaand verhaal op mijn gemak op m'n Ipod geschreven, nu in m'n eentje in een afschuwelijk hotel waarvan de foyer me doet denken aan de Sri Lankaanse versie van de Overlook Hotel uit The Shining.

1. Mam:
    1 oktober 2016
    Gaaf. Lief artikel.krijg heimwee.je beschrijft het ZO goed.fijn dan weer daar THUIS te zijn .
    Groetjes
    Oma en opa nog gezien waar we foto's van hebben? Als je gelegenheid hebt ; ga even buurten?