Sri Lanka: laatse keer, Negombo

14 oktober 2016 - Negombo, Sri Lanka

De laatste.

De laatste stop in Negombo, de stad waar ik precies een maand geleden ook was toen ik mijn moeder terug bracht naar het vliegveld. Ik zit ook in hetzelfde guesthouse van toen, en hoe hartelijk en gezellig de ontvangst toen, zo kil en onbeschoft is het nu. Kom ik zo op terug.

Na een goeie tijd in Deniyaya ging ik een nacht terug naar Colombo. De rit vanuit Deniyaya naar Colombo duurt veel langer dan ik had verwacht: 5,5 uur. 's Avonds ben ik kapot van het stilzitten. Mijn accommodatie in Colombo heette Backpack Lanka, een hostel waarvan ik had gehoopt er meer te zien. Volledig ingericht op backpackers, met eindelijk informatie over de omgeving en goede prijzen voor water en frisdrank. Beroerd geslapen, maar dat doe ik de afgelopen nachten toch wel.

Zodra ik na de bus-en tuktukrit ben bijgekomen ga ik de stad in op zoek naar wat te eten. Ik zit midden in het hotelgebied (mam: het zat recht tegenover het winkelcentrum vanaf waar we toen die tuktuk namen) dus voor iets goedkoops moet ik even zoeken, maar ik vind een Foodcourt onderin de mall waar ik een heel groot bord eten vind voor nog geen 2 euro. Tegenover het Foodcourt is er een bioscoop waar er een film draait die ik erg graag wil zien: 'Pink'. Ik zag de trailer toen in Matare en het zag er heftig, naar uit - precies mijn soort film. Het grote bord waarop staat 7.00pm blijkt echter niet te kloppen volgens de medewerker: de film is al lang begonnen. Als hij onduidelijk antwoord geeft op mijn vraag waarom dat bord er dan in godsnaam staat verlies ik mijn geduld. Het eten is gelukkig lekker.

Ik maak de volgende ochtend nog een kort rondje door de stad - Colombo is best leuk, zolang je maar in het moderne centrum blijft - en rond een uurtje of 4 's middags ben ik uiteindelijk in Negombo. Het hotel - New Negombo Beach Hostel - was de vorige keer erg gezellig, nu wil ik er graag weer zo snel mogelijk weg. De eigenaar is er niet dus zit ik met de eigenaresse opgescheept. Iemand die erg lekker kan koken zoals ik weet van de vorige keer, maar sociaal is ze absoluut niet en ik word zelfs lichtelijk bang van haar. Twee leuke Spanjaarden die iets later dan ik aankomen (en met wie ik zometeen in hetzelfde vliegtuig zit) hebben hetzelfde. Het is een dame met een houding 'eerst geld dan gastvrijheid, misschien': omdat ik vandaag nog een tijdje in het hotel ben vanwege het vliegtuig wil ze dat ik nog 200rp extra betaal. Dat weiger ik en dat vindt ze schoorvoetend oke, nadat ik beloofd heb geen extra douche te nemen. Sorry lieve mensen die me komen halen, maar ik spuit extra deo op!

Ik kom net wat geld te kort dus ik moet nog wat extra pinnen, en ik zoek me net een ongeluk naar een bank die mijn kaart wél accepteert. In de bloedhitte is dat geen feest, en ook nu verlies ik mijn geduld weer als ze bij bank 3 me ook niet kunnen helpen. Uiteindelijk krijg ik het voor elkaar, ben ik weer wat vrolijker, loop ik langs de Dutch Canal, trakteer mezelf op nog 2 DVD's (Wishmaster 1 t/m 4 en Evil Bong 1 t/m 3!!!), zie nog wat lijkt op filmopnames bij de Negombo Fish Market en haal ik een ijsje bij Rio's, een ijswinkel die toen ook in Jaffna zat en die erg lekker ijs verkoopt. Het vult de dag weer een beetje. En nu is het nog zo'n 11 uur wachten op de vlucht...

Tot heel snel!!

1. Mam:
    14 oktober 2016
    Blij met je blog. Antwoorden op jouw vragen nog ontvangen? In ieder geval nogmaals; een hele goede terugreis. Jammer dat die gastvrijheid questhouse niet goed was. Pech.
    Fijn je morgen weer te zien.
    Amuseer je nog die uren.het is goed te doen.tot morgen.✈
  2. Ron:
    14 oktober 2016
    Ho Maarten, Goede reis terug naar huis. Geniet van vliegen!!
    groet en tot kijk!
  3. Lilian: