Sri Lanka: treinen in Kandy. Oh wauw wat mooi.

12 september 2016 - Kandy, Sri Lanka

Als seks gelijk is aan reizen, dan is een orgasme gelijk aan een treinreis door Sri Lanka. Zo... moet je 'm nog laten bezinken of kan ik meteen verder? :-)

Na het schrijven van mijn laatste blog hebben we nog - ondanks het ongelofelijk trage internet - een homestay weten te boeken in de heuvels van Kandy, en daarna de toerist uitgehangen op het fort van Galle. Galle, echt... U is in Sri Lanka? Ga naar Galle. Wat op het eerste gezicht een klein vestingstadje lijkt biedt zo ontzettend veel. Minder leuk was dat we aapjes aan een touwtje zagen, maar buiten dat... Alleen al voor Galle naar Sri Lanka.

Goed, een iets te bijdehante tone-of-voice tot nu toe in deze blog, en we doen weer rustig. Rare dag gehad, excuseer. Nu ik dit typ komen een paar heerlijke (hopelijk) curry-geuren mijn neus binnen en ik ben vrolijk. Die treinreis waar ik mee begon in dit stuk: de treinreis van Galle naar Colombo is beroemd, de treinreis van Colombo naar Kandy is een van de allermooiste dingen die ik heb meegemaakt. Langs rijstvelden, door bossen, nog meer velden, blauwe lucht, een klein beetje regen, alle reiscliches komen voorbij maar echt ze kloppen! Zo ontzettend mooi, zo mooi! Bijna een vechtpartij bij het instappen van de trein, maar de 2e klasse is perfect, heeft ruime zitplaatsen en sommige hapjes die worden verkocht in de trein blijken godenvoedsel.

In Kandy worden we opgelicht door tuktuks, het moest er een keer van komen. Ik had van te voren gebeld naar de homestay en het bleek dat het 600 rupees was vanaf station naar homestay. Eerste man vraagt 2000, waarvan zelfs ik als onervaren persoon weet dat het regelrechte oplichterij is. 'You are new here, you don't know the city', zegt hij met een arrogante kop. Ik geef 'm een woedende blik en mijn moeder en ik gaan naar de volgende. Die rekent 800, wat nog te veel is, maar vooruit. Hij zoekt zich rot naar het homestay, maar dat blijkt later een knap staaltje acteren te zijn geweest. De jongen van de homestay maakt - waar wij pas later achterkomen - ruzie met hem omdat hij ons oplicht, zeker omdat mijn moeder hem ook nog 100 rp fooi geeft, wat ik dus vanaf nu ook nooit meer doe.

Een homestay: slapen voor een redelijk bedrag bij een familie. En het wordt nu al weer een veel te lange tekst... Ik zou zelf ook dit soort lappen tekst niet lezen, dus ik hou het even heel kort: het homestay is van een vrouw, met haar zoon van ongeveer mijn leeftijd. Die zoon geeft ons later die avond een prachtige rondleiding door de heuvelachtige omgeving, krijgen we onze portie 'binnenkijken bij locals' en worden we gezegend door een Boeddhistische monnik (ik word tijdens de zegening afgeleid door een hond die op zijn kop krijgt van een kat, wat ik eigenlijk veel leuker vind) en zien we puppy's bij een tempel van 125 jaar oud.

Vandaag een rare dag gehad die niet liep zoals gepland, daarover morgen meer. En hier is nu een hele leuke hond in het homestay, ik moet 'm even aaien!

1. Krimpenp:
    12 september 2016
    Nu maak je ons nieuwsgierig naar die rare dag vandaag.....
    Feuilleton met cliffhanger???
  2. Jocelyn:
    12 september 2016
    nou gaat wel lekker daar geen last van zonnesteek( als seks gelijk is aan reizen) die zou ik inderdaad maar even laten bezinken ha ha
    maar volgens mij heb je het wel naar je zin veel plezier nog