Taiwan: beklimming Elephant Mountain. begin bezoek Maokong en Heel. Veel. Lopen.

22 november 2017 - Taipei, Taiwan

Ik sta letterlijk en figuurlijk op mijn laatste hoeven want ontzettend veel gedaan vandaag, maar ik kan het niet laten om nog even wat te schrijven. Nadeel: het is een pc waarachter je moet staan en ik heb de hele dag al gelopen en je mag er maar 20 minuten achter staan van het hotel. We gaan zien hoe ver we komen.

De oplossing van het raadsel gisteren: ik wilde te veel in een keer pinnen: toen ik 5000 wilde ging het prima. Ik heb met de Nederlandse Marit afgesproken bij uitgang 3 van de Taipei Tower MRT (metro) halte. Iets rustiger na dat pin-verhaal, maar ik hoop dat ze komt anders moet ik ook qua eten een plan B verzinnen. Ik heb geen wifi, dus ik mis het bericht dat Marit wat later is. Nicole saves the day: als ik net een halte in de metro terug zit word ik gebeld door Marit dat ze eraan komt, danzij Nicole die ze heeft toegevoegd op FB en die mijn nummer heeft gegeven. Ik ben als een kind zo blij en voel een lekkere opluchting. Dan volgt dat pinverhaal en mijn avond is helemaal goed. We komen langs een kleine night market, en we eten met haar en huisgenootje Zoe bij een vegetarisch restaurant wat ooit heel goed was maar wat nu een stuk minder is. Afgezien van de legendarisch smerige stinky tofu toch aardig eten.

De volgende dag, vandaag dus. Ik kom pas om 10 uur mijn bed uit en denk dat dat laat is. Valt wel mee hoor ik later van Marit: om 10 uur komt Taipei pas een beetje tot leven. Na een ontbijt - kom ik hopelijk nog op terug maar ik moet nu echt gaan samenvatten - ga ik terug naar het hotel om mijn plan voor vandaag te maken.

Marit en Zoe wonen in Maokong, bij de universiteit buiten het centrum. Marit stelt voor dat ik daar heen kom, tijd maakt niet uit. Het wordt spannend: zonder telefoonnummer toch uiteindelijk elkaar weten te bereiken, met straatnaamborden in het Chinees en bewoners die bijna geen Engels spreken. Waar ik trots op ben: het lukt me om om 17.30 vanavond toch bij bushalte Chengchi University 1 te staan waar ik inderdaad Marit en Zoe ontmoet. Mijn dag:

Het voorstel van de receptioniste om naar een park te gaan sla ik in de wind, en ik wil de Elephant Mountain gaan beklimmen waar je uitzicht over de stad hebt. Ik bezoek nog kort de beroemde Taipei 101 toren, maar met de metropas die ik voor die dag heb kan ik niet helemaal naar boven, en ik laat het even voor wat het is. Elephant Mountain dus.

Lonely Planet liegt als ze zeggen dat het wandelpad makkelijk te vinden is. Ik zoek me het ongans en ik moet meerdere mensen de weg vragen maar uiteindelijk & zoals altijd: ik kom er. Lang verhaal kort: het is een natuurgebied op een berg met een prima stenen wandelpad wat ook behoorlijk steil is, met stevige trappen. Ik wilde klimmen, ik KRIJG klimmen want steil is het zeker. En rustgevend, en met de miezerregen sfeervol. Ik wil niet te laat bij Marit zijn dus om half drie besluit ik terug te gaan, mezelf een beetje op mn donder gevend omdat ik niet de hele trail doe, maar ook met het oog op mogelijk verdwalen vind ik het wel goed zo. Daarbij: ik heb hoe dan ook zo'n anderhalf uur erop zitten, toch niet slecht.

Via een andere route ga ik terug, en kom langs een prachtige Boeddistische tempel - lang geleden dat ik zulke tempels heb gezien dus voor nu is het wel weer leuk en dankzij de megahoge 101 Tower weet ik hoe ik binnen een half uurtje in de stad kan zijn, lopend. Vandaar neem ik de metro naar Maokong.

Ik ga het toch even weer verdelen want het wordt anders te veel. Morgen verkassen naar een ander hostel in Taipei, en dan misschien mijn eerste hot springs bezoeken!

Fijn gevoel: ik ben hier pas twee dagen maar ik heb het gevoel alsof ik er al veel langer ben.

1. Mam:
    22 november 2017
    Wauw!!! wat goed weer van je.Ben apetrots op je.