Taiwan: opvallendheden & toffe dingen

26 november 2017 - Taichung, Taiwan

Ik had graag meer willen schrijven over alle zaken die me zijn opgevallen hier in Taiwan, maar tot nu toe niet de gelegenheid voor gehad. Nu een nogal saaie avond in een betekenisloze stad - Taichung - in een keurig hotel maar saaie dormroom. Tijd vullen met een blog, dus.

De stinky tofu natuurlijk. Op de blog aziatische-ingredienten.nl lees ik de ervaring van iemand die het heeft over 'het smaakte werkelijk naar kots en stront tegelijk' en 'ik kauw en ik wil kotsen'. Onelegant verwoord maar hij heeft wel een punt. Nooit meer dit.

Nog wat over het eten. Die dag dat ik met de Canadees Taiwanese dame Madeleine ben, gaan we tot slot naar een van de bekendste night markets van Taipei, naam ben ik even vergeten. Ik ben op dat moment al ontzettend moe en mijn irritatiegrens ligt wat lager. Stom als ik ben wijs ik de over-energieke Madeleine op de woorden 'Food Court' ergens bij een roltrap naar beneden. We komen beneden en waar voor mij de hel losbreekt, komt Madeleine ogen tekort. Zij vindt het jammer dat ze al gegeten heeft omdat ze overal hapjes wil proberen: ik zie alleen maar vlees vlees vlees vis vis vis vis eendenbloed vlees vis slangenbloed in alle rare combi's. En ik maar denken dat je in Taiwan makkelijk aan wat vegetarisch zou kunnen komen. Het is er wel en ik heb ook goed gegeten, maar ik moet even goed zoeken als in Thailand en Sri Lanka.

Het leven op straat is - op mijn eerste gezicht van slechts een week - hier goed georganiseerd. Natuurlijk is het ook hier druk en auto's die overal toeteren, maar zeker in Taiwan - en in iets mindere mate ook in Taichung en Hualien - wijde autowegen. Fietspaden zijn er ook, hoewel het aanvankelijk voor mij in Taipei leek of men op de stoep fietst, maar de fietspaden zijn er wel degelijk.

Ook opvallend, zeker na dat smerige Sri Lanka: het is schoon op straat. Afval wordt gescheiden in een bak: 'trash' of 'recycle'. Ik heb alleen met mijn afval vaak geen idee of iets trash of recycle is, maar follow your heart enzo. Want echt veel troep zie ik op de straten nauweljiks, en stinken doet het niet. Ja, uitlaatgassen of stinky tofu of vis bij een marktkraam, maar afval? Nee.

Op de stations: aparte ruimtes voor vrouwen die borstvoeding willen geven, en aparte zitplekken voor vrouwen die 's avonds met het OV gaan en veilig willen wachten op hun aansluiting. En het is hier op de stations ongeschreven regel dat je op de roltrap rechts gaat staan zodat iedereen er langs kan. En ik heb vandaag op Taipei Main Station een foto genomen van een automaat waar je boeken uit kon halen.

Treinen zijn er volgens mij in drie gradaties. De goedkoopste is vergelijkbaar met een metro, de andere twee iets duurdere zijn beiden ook erg schoon en comfortabel. Afval wordt door iemand met een karretje opgehaald, en als ik het goed heb begrepen kan je vantevoren een lunchpakket reserveren en dat komt dan iemand met ook een karretje bij je brengen.

Oh ja, en ik mis de tuktuks. Het waren oplichters, maar het is wel erg handig om van A naar B te komen.

1. Pa:
    26 november 2017
    Die onofficiële roltrapregel kennen we hier in Nederland ook, maar niemand houdt er zich (nog) aan!