Taiwan: waar ik heb besloten dat ik Taipei een hele leuke stad vind

3 december 2017 - Taipei, Taiwan

Taipei ben ik leuk gaan vinden. Super super SUPER druk, maar het is schoon, met een beetje goeie wil (en veel energie) zijn veel attracties op loopafstand, de metro komt overal, het is groen, en het is gezellig, er gebeuren naar mijn beleving niet al te veel gekke dingen. Het is bijna gemoedelijk.

Vandaag had ik gereserveerd voor het National Palace Museum, een van de belangrijkste toeristische attracties van het land. Een soort Museum van Volkenkunde maar dan wat groter. Ik heb er een soort 'ja, leuk'-gevoel: het is mooi om te zien, het museum en de locatie zijn imposant, de tentoongestelde werken zijn imposant, maar ik heb te weinig met China en Azië om er echt overdonderd door te zijn. Het mooiste vind ik de illustraties en kalligrafieën uit die oude Chinese dynastieën, prachtig gedetailleerd.  Keramieken, Chinese geschriften die ik niet kan lezen: mooi, maar het zal wel. Ik breng er een goede anderhalf uur door.

Zoals ik al zei ben ik fan van de Tourist Information Points hier in Taiwan. Vandaag zie ik bij een metrohalte waar ik zijn moet twee kinderen van een jaar of 20 die met borden staan dat ze informatie geven over een nabijgelegen tempel ofzo. Ik spreek ze uit nieuwsgierigheid aan en blijf uiteindelijk een minuut of tien staan praten. Leuke, enthousiaste jonge mensen die me uiteindelijk nog een zeer bruikbare tip geven voor morgen - Jiufen, iets buiten Taipei - en een prachtig geurende boekenwinkel twee meter verderop waar ze ook Engelse boeken hebben voor geen geld. Mijn humeur is uitstekend.

Volgende stop van vandaag: de Bao'an Tempel, nog zo'n toeristische super hotspot. Naast metrohalte Yuanshan wordt op dat moment een kermis / landmarkt gehouden, wat weer aansluit op het Museum of Contemporary Art bij het Taipei Expo Park, waar ook nog een heel foodcourt aan restaurantjes en barretjes te vinden is. Het is een groot gemoedelijk feest en ik loop er een tijdje rond. Zoals ik al zei: mijn humeur is goed. De markt is buiten mijn prijsklasse, maar rondlopen zonder kopen is goed te doen.

Voor Bao'an loop ik alle kanten op behalve de goede, en ik verspil er behoorlijk wat tijd mee: een andere attractie die ik nog had willen bezoeken sluit om 5 uur en dat wordt krap. Uiteindelijk vind ik de Bao'an tempel en die is inderdaad prachtig. Mijn hart maakt een vreugdesprongetje als ik een kat zie lopen op een van de hoge oude tempeldaken. Tempel is mooi, en de wierook is weer lekker.

Prompt kom ik weer de Nederlander tegen, Ben, met wie ik in het begin van mijn vakantie naar Taipei Main Station reed en die ook wat geld voorschoot omdat mijn pinpas niet werkte. We zien elkaar ook kort gisteravond in de metro. De wereld is klein en best gezellig. We lopen nog een rondje over de landmarkt, bekijken nog twee prachtige sculpturen die je ook kan betreden, en gaan dan een metrohalte verderop naar de night market waar ik ook met Madeleine was toen. Niet mijn favoriete plek want mega-druk en het dierenleed dat ik hier en daar vanuit mijn ooghoek zie, maar het is een aardige afsluiter.

Oke genoeg geluld, ik ga nog even lezen. En hopen dat ze nu wel rustig zijn in het hostel.